dimarts, 20 de març del 2012

UN POC D'HISTÒRIA D'EVISSA: La conquesta cristiana

1.- A quin any es va fer la conquesta per les tropes cristianes?

-En l'any 1235 varen fer la conquesta d'Eivissa

2.- Qui dominava la ciutat abans de que les tropes cristianes la conqueriren? 

-Els àrabs dominaven tot abans de que els cristians conqueririen dalt vila


3.- Qui era Guillem de Montgrí i quin paper va tenir en aquesta reconquesta? Cerca una foto d'ell.

-Hi era un arzobisp i va conquerir Eivissa i Formentera. 





4.- Qui era el rei que va ordenar la conquista de les Illes Balears? 

-Era Jaime d'Aragó

5.-Amb quines altres dues persones el rei Jaume I, conjuntament amb Guillem de Montgrí, es van associar per poder dur endavant la conquesta?

-Pere, Infant de Portugal y Nunó Sanç.

Què en saps de la llegenda que parla de com varen guanyar les tropes cristianes als mususmals? Cerca-ho a internet. I cerca també una imatge del lloc per on es diu que varen entrar els cristians a dins de les murades de la ciutat.

-Un germà d'un Jeque que el va traicionar per una dona, per un forat debaix d'una casa, i el va enganyar i va fer que el seu germà entraci dins d'ell.

7.- Per què es festa local a la ciutat d'Eivissa el 8 d'agost? De quin sant és el dia?

-Per que 8 d'agost de 1235 va ser quan varen conquerir Eivissa. És de Sant siriat.  

dimecres, 14 de març del 2012

L'ORIGEN DEL NOM D'EIVISSA

1.Qui varen ser uns dels primers pobladors de l'illa d'Eivissa i a què es dedicaven?

- En l'any 654 A.C. els cartaginesos van descobrir Eivissa i van fundar la ciutat d'Eivissa, convertint-se així en una de les primeres d'Europa. La van batejar amb el nom de Ibossim, eren mercaders, la seva activitat principal era el comerç i el seu "tresor" era la sal per que aquesta feia que no es podreixin els aliments.


2.Qui era Tanit? Cerca a internet una imatge.

-Ella és la Mare dels Déus, la Deessa de la Terra i de la fertilitat. Es pot veure la seva imatge en molta de la ceràmica que es fa a Eivissa actualment.
 

 3.Quin poble va conquerir Eivissa un segle a C?  Quins restes d'ells podem trobar a Eivissa?

-Els Romans van conquistar en 123 aC, les portes d'entrada a Dalt Vila, on hi ha dues còpies d'estàtues romans, ia Santa Eulàlia, on el vell pont romà creua l'ara riu sec.

4.-Quan varen arribar els àrabs a la nostra illa?.  Quants de segles hi varen estar? A què es dedicaven principalment? 

-Els àrabs van arribar al segle IX d.C. i es van quedar durant gairebé 500 anys. Les majors fonts d'ingressos provenien dels camps de sal, l'agricultura i la pesca.

5.-Dona-li significat a les següents paraules:

-Ibossim: Nom que li van posar els cartaginesos en arribar a l'illa d'Eivissa.
  - Ebusus: Nom que li van posar els romans en arribar a l'illa d'Eivissa.
  - Yebisah.: Nom que li van posar els àrabs en arribar a l'illa d'Eivissa. 

6.-Qui varen ser els que van conquerir Eivissa després dels musulmans? En quin segle i en quina data va ocórrer aquest aconteixement?

-El Regne d'Aragó va conquerir l'illa d'Eivissa el 8 agost 1235.

7.-Dibuixa una recta cronològica on reflecteixis l'orde dels Diferents pobladors a l'illa d'Eivissa?